Zapach

czyli

o Czasopismach i czasopismach

Nie uwłaczając żadnym fanom, zwolennikom tej czy innej gazety, ja, prosta nastoletnia dusza, chcę przedstawić subiektywnie to, co wymyśliłam do tej pory.

Nie wiem, jak ktokolwiek inny, ale ja się naprawdę przejęłam tym, że SFFiH umarło. To znaczy, umrze w maju. Dla mnie jest to wiadomość bardzo smutna. Cholera, to jakby  zakochać się, a potem zobaczyć wybranka/ę, jak rozjeżdża ją/go tir na skrzyżowaniu. Robi się trochę łyso, prawdaż…

Są* dwie – NF i SFFiH. Nie przypominam sobie, żeby było coś jeszcze. (Wiem, że są jeszcze portale, że było „SF&F” [niedawno zdechnięte…], jeszcze fanziny, cuda-wianki, dzikie węże.)

NF znam dużo dłużej, lepiej, i wiem, że to nie jest to, co mnie naprawdę kręci. NF jest kolorowe, śliskie i błyszczące, nie da się pisać po kartkach, notować uwag na marginesach…  NF śmierdzi i nie myślę o żadnej metaforze. NF śmierdzi – trochę farbą, trochę folią, w której ją dostaję, trochę dziwacznym papierem, na którym wychodzi. Okej, NF ma dobre zaplecze publicystyczne (no, zazwyczaj), ma bardzo dobrą część z recenzjami, ma felietony Petera Wattsa (<3 ; najbardziej treściwy i wartościowy fragment całego czasopisma…) i… tyle. Ot, czasopismo fantastyczne, trochę zmanierowane, trochę przegadane, miejscami nudnawe, z tekstami, w których mało sensu, a dużo wydziwiania, nad którym wszyscy się rozwodzą, wszyscy się z nim cackają i gładzą po główce. (Tak to odbieram, żadnym redaktorom do biurek nie zaglądam.)

SFFiH pachnie pięknie. Wystarczy otworzyć pierwszą stronę i czuje się nagle ten cudowny, znajomy zapach książek, kartek, papieru. Zapach czegoś prawdziwego, bliskiego. W SFFiH wszystkiego można dotknąć, można obejrzeć, można dopisać, podkreślić, pozrzędzić na marginesach. Można zachwycić się ilustracjami pana Dominika Brońka, można zobaczyć autorów, można uśmiechnąć się na widok debiutantów. Można wreszcie połknąć w całości felietony, można pokreślić i pobazgrać felieton Pilipiuka (nie lubimy go, nie) i zachwycić się tym, co napisał pan Grzędowicz.

SFFiH było. Tak prosto i zwyczajnie, było zawsze pod ręką, zawsze coś mądrego miało do powiedzenia i zawsze odnosiłam wrażenie, że robią to ludzie, którzy naprawdę mają fantastykę w sercu i w piórach, którzy chcą, którym zależy.

NF jest obecna, bo to brzmi mądrzej i ważniej. NF błyszczy, WYGLĄDA, jest trochę jak gwazda-celebrytka, wydziwia, wybrzydza. Z NF zawsze było tak, że istnieli Wielce Szanowni Twórcy i jakaś tam reszta świata.

SFFiH mówiło: „Masz fajny tekst, to go nam wyślij”, a NF wyliczało zasady, mówiło, czego nie chce, potem dawało do zrozumienia, że właściwie, to nigdy nie dorównasz Wielce Szanownym, a na końcu, ŁASKAWIE stwierdzało, że „jak już musisz, to masz tu forum, jakoś przebolejemy, że wkleisz tam tekst”.

Nie hejtuję tutaj nikogo ani niczego, ale powiem tak: wolę czytać SFFiH i bardzo żałuję, że to nie NF umarło. Bo „Science Fiction…” pachnie ludźmi i książkami, a „Nowa Fantastyka” tylko farbą.

One Response to Zapach

  1. kura z biura says:

    Czytałam NF jak jeszcze była tylko F, potem ją dłuższy czas prenumerowałam, potem przestałam… nie miałam pojęcia, że tak się zmieniła.
    A SFFiH szkoda, bardzo szkoda.

Skomentuj

